Det er ikke en guldmine

at være guldsmed

Krisen er hård ved de små guldsmedeværksteder og deres lærlinge

Af Lars Gudmund Hansen

Loddepistolen hvæser i Signes ene hånd og gasflammen opvarmer en gedigen herrering. Den skal krones med en arabisk guldmønt, så hun udvider fatningen ved at banke den ned over en stang. Hun er i lære som guldsmed på et lille værksted i det indre København.
”Guld er smukt og royalt,” siger hun. ”Det er et lækkert materiale – både sejt og hårdt på én gang.” Oprindelig drømte Signe Abrahamson om at blive arkitekt, men det var for teoretisk. Guldsmedefaget er lige den rigtige kombination af design og håndværk for hende. I næste uge er hun udlært svend, og samtidig bliver hun så arbejdsløs.
Her finder du

Guldsmedelærling

Signe Abrahamson har allerede sine egne kunder og laver smykker til dem på bestilling. Her lodder hun fundamentet til en stor herrering.

Guldprisens himmelflugt
Guld er et grundstof og kan ikke fremstilles kunstigt. Af samme grund er det kostbart, og derfor skyder guldprisen til vejrs, når en krise kommer buldrende. Mange tror, at det er sikrere at købe guld end at sætte pengene i banken, og prisen på guld er mere end fordoblet alene i de sidste tre år. Smykkernes pris må følge med op, og så beholder de danske kunder deres penge i pungen. Det har været en hård tid for mange danske guldsmede, siden finanskrisen greb om sig. Signe mistede faktisk sin første læreplads, fordi guldsmeden ikke længere havde omsætning nok til at beskæftige en lærling. Heldigvis overtalte hun en ny mester til at tage sig i lære. Det var endda dén kvindelige guldsmed, hvis smykker hun beundrer allermest.
Men kunderne holder sig stadig tilbage, og det præger Signes læretid.
”Jeg kan jo ikke bare sidde og producere smykker til pengeskabet. Det bliver for dyrt i råvare, hvis ikke der er købere til det,” forklarer signe. De store fabrikanter får også lavet flere og flere af deres smykker i Thailand, hvor håndværket er godt, men timelønnen er meget lavere. Det presser hele branchen.

Tæt kundekontakt
Når det er jul, er folk i købehumør, og så må man være på pletten. Guldsmed Jens Dam står ved sin stand på Julebasaren i Øksnehallen, hvor mennesker myldrer forbi. Jævnligt stopper folk op og ser på hans unikt designede ringe i montrerne. Enkelte vil gerne prøve smykkerne, men der er ikke rigtig gang i salget.

Ringe

Ringe

”Nogle små værksteder har overlevet krisen ved at sælge af det guld, de havde på lager,” fortæller han. Selv kan han mærke krisen på, at mange flere kommer ind med de gamle arvesmykker, og vil have lavet noget nyt og tidssvarende ud af guldet. På den måde har han trods alt kunnet beskæftige en lærling, så han ikke er bundet til butikken i hele åbningstiden. Ellers ville det også være næsten umuligt at nå det hele i hverdagen. Han er sikker på, at unika-smykker og en tæt kontakt til kunderne er vejen frem for danske guldsmede.
”Hvis man har designet unikke vielsesringe til et par, så kommer manden måske igen, når det første barn er født,” forklarer han. Men en ”fast” kunde kommer da højst en gang om året, så det er et langsigtet træk at oparbejde en kundekreds.
Værkstedet på Signes læreplads ligger som en del af butikken, så også her kan kunderne komme helt tæt på håndværket.
”De føler sig mere inddraget, når de kan stå og kigge over skulderen, mens jeg tilpasser deres ring,” siger hun.

New York, New York
”Du er mit andet-længste forhold,” sagde Signes mester til hende med et glimt i øjet, da de forleden var ude og fejre, at hun havde bestået svendeprøven. Der er kun Signe og mester på værkstedet, og i tre år har de siddet og arbejdet én meter fra hinanden. Så kan man ikke undgå at blive en slags veninder. Men når der skal tages beslutninger, så er de i den sidste ende alligevel mester og svend. Det kræver finfølelse i hverdagen at afbalancere de to roller.
Signes mester kan ikke ansætte hende og betale en løn efter tariffen, når hun om få dage bliver svend. Men det piner ikke Signe, for om en måned tager hun det store spring til New York. Hun har fået en studieplads hos den kendte juveler Moritz Glik på 47. gade lige midt i det hotte diamantkvarter. Dér kommer stadig de rige kunder, som vil investere i funklende luksus. Hun håber at få ny inspiration, skabe kontakter og finde nogen, der kan sælge hendes designede guldsmykker engang i fremtiden. Hun vil også opleve de store smykkemesser i Las Vegas. Det er dér, hendes mester tog hen for at se de nye strømninger, mens Signe passede butikken i København. Men nu er det Signes tur. Og krisen må da gå over en dag, så hun kan starte sit eget værksted. Den drøm deler hun med de fleste guldsmedelærlinge.

Her finder du Signe Abrahamsons smykker i dag:
Signe Abrahamson Jewelry
Signe Abrahamson Jewelry på Facebook